Rebekka Bakken er utvilsomt en av de mest særegne og spennende stemmene i Europa. Etter mange år i utlendighet, flyttet hun tilbake til Norge for noen år siden. Hun spiller jevnlig på festivaler i Europa og har et stort publikum spesielt i mellom-Europa. Det er vanskelig å sette Rebekka i noen bås, singer-songwriter, americana, jazz, folk, soul eller blues, hun er innom de fleste sjangere. Bakkens vokal strekker seg over tre oktaver, noe som gir en helt særegen fremførelse.

 

Kritikere trekker ofte frem Bakkens fremragende liveprestasjoner, og den spesielle kontakten hun får med sitt publikum. Rebekka Bakken har en imponerende plateproduksjon bak seg, men her hjemme ble hun for alvor kjent med albumet ”A Little Drop of Poison” hvor hun tolker 16 låter av Tom Waits sammen med Frankfurt Radio Big Band.

 

I 2016 kom albumet «Most Personal» på Universal Music, en «best of» samling med 5 hittil uutgitte låter. I 2018 slapp hun albumet ”Things You Leave Behind” til stående ovasjoner fra en samlet musikkpresse både i Norge og i utlandet. I månedsskiftet oktober/november i 2020 slapp Rebekka endelig siste album ”Winter Nights” som et julealbum. 

 

Forhistorien er imidlertid også spennende skole for fremtidige karrieresøkende, men imponerende lesning også for noen og en hver. Hun reiste uten blygsel og engstelse, som ung og målrettet musikk-freak i 1995, fra Drammen til New York, direkte og uten mellomlandinger og motforestillinger overhodet. Der fikk hun aksept og fotfeste som sanger og låtskriver blant verdens kanskje mest krevende og bortskjemte musikere og tilhørere, og spilte seg med kløkt, sjarm og egenartet stemme gjennom vrimmelen av klubber i The Big Apple. Og hun spilte for uten sitt eget pianoakkompagnement sammen med metropolens og dermed noen av verdens fremste pop-/jazzmusikere. Hun iverksatte med andre ord en karriere på egen hånd, uten hjelp av store amerikanske forlag og plateselskaper, men ved hjelp av kombinasjonen hardt arbeid, talent som komponist og tekstforfatter, og en fantastisk stemme. Men på 2000 tallet flyttet hun med kjærlighet og forhåpninger til Europa, og mestret på beundringsverdig vis med utgangspunkt i Wien en tilsvarende etablering i noen av Mellom-Europas mest musikkinnflytelsesrike musikkmiljøer. 

 

Rebekka Bakken er rett og slett en artist og vokalist av verdensklasse, og alltid med musikere i bandet som vil fortone seg som noe av det beste som finnes i kategorien pop/rock/jazz aktører. Med seg til Rockers og Langesund har Rebekka:

Tommy Kristiansen - gitar,

Eirik Tovsrud Knutsen - tangenter

Even Ormestad - bass

Rune Arnesen - trommer 

 

Sjangermessig er Rebekka litt vanskelig å definere, men man forsøksvis definere formen som en tilnærming til jazz, pop, blues og tidvis folk og americana. 

 

Vi er meget stolte av å kunne byde velkommen til en yters sjelden godbit på John G scenen på Rockers. Denne konserten må du rett og slett ikke gå glipp av! Å kunne oppleve en så stor artist på en lite intim klubbscene som Rockers kan det fort resultere i at konserten kan komme høyt på listen over magiske konserter i musikk- og festivalbyen Langesund.

 

Sjekk også Rebekka sin CV

 

Diskografi

Soloalbum:

2020: Winter Nights, (Sony Music Germany)

2018 Things you leave behind, (Sony Music Germany)

2016 Most Personal (Universal Music Germany )

2014 Little Drop Of Poison (Universal Music Germany)

2011 September (Universal Music Germany)

2009 Morning Hours (Universal Music Germany)

2006 I Keep My Cool (Universal Music Austria)

2005 Is That You? (Universal Music Austria)

2003 The Art Of How To Fall (Universal Music )

2003 Scattering Poems med Julia Hülsmann (ACT music)

2002 Beloved med Wolfgang Muthspiel (Material Records)

2001 Daily Mirror med Wolfgang Muthspiel (Material Records) 

 

Utvalgte album som gjesteartist:

2004 Zooming, Wolfgang Haffner (Skip Records)

2004 Human Radio, Enders Room, Johannes Enders (Enja Records)

2003 Heaven, Christoph Lauer & Norwegian brass, med Geir Lysne og Sondre Bratland (Act Music)

2006 In Ewigkeit Damen, Ludwig Hirsch (Universal Music Austria)

 

Konsertvirksomhet:

2002 – 2018 Omfattende turnevirksomhet i Tyskland, Sveits og Østerrike, Spania, Italia, Polen og Tyrkia med ca. 60 konserter hvert år som solo artist med eget band i forskjellige formater. Spiller ofte på de største jazzfestivalene i Europa: bla. i Wien konserthus, Operaen i Wien, filharmonien i Köln, Essen og Hamburg. 

Flere konserter har blitt filmet av tyske, spanske eller østerrikske offentlige fjernsynskanaler, som ORF, ZDF, MDR, ARD eller WELLE.

2014 Konsert på Baloise session i Basel/Sveits, konserten ble vist på NRK Hovedscenen i 2015 og kan sees i sin helhet på YouTube her: https://youtu.be/OhduxOLWbec

 

Priser, utmerkelser og annet:

2004 German Jazz awards for albumet Scattering Poems

2007 Mottaker av Amadeus Austrian Music Awards, i kategorien jazz/blues for albumet I Keep My Cool

2014 Nominert til German Echo Music Awards som Årets kvinnelige artist

2014 Nominert til German Echo Music Awards  for albumet Little Drop of Poison

Flere av plateproduksjoner har solgt til gull både i Tyskland og Østerrike. 

Har ligget på bestseller listene i Tyskland og Østerrike i pop og jazz sjangeren med alle utgivelsene.

 

Presse:

 

“15 år siden sin debut kan man bare gispe over hvilken sensasjonell utvikling denne artisten har hatt. Hun har funnet  til uttrykksmessig modenhet som er rett og slett overveldende!” (Stereo)

“En Sirene. Den som har hørt henne er fortapt. Til under hårspissene erotisk.“ (Frankfurter Allgemeine Zeitung)

“Årets sangsensasjon" (AZ) 

“Det mest sensuelle kvinnelig jazz har å tilby” (PRINZ)

“En stemme som slår deg målløs" (Süddeutsche Zeitung)

“Rebekka Bakken er selve tonen på lengsel.“ (Schwäbische Zeitung) 

“Sjelden har sårbarhet samlet slik kraft“ (OÖ Nachrichten)

“Tom Waits kvinnelige alter ego“ (Welt)

“Uforskammet bra” (Süddeutsche Zeitung)

“Den fire oktavstemmen, den delikate, kommanderende vibratoen - noen ganger så vidt hørbar, stemmens nærmest fløytehøyder, den dype dybden, den suverene teknikken, alt i drift av en fenomenal utstråling” (Frankfurter Allgemeine Zeitung)